باستان شناسان سراغ گورهای ناشناخته کوه خواجه رفتند

باستان شناسان سراغ گورهای ناشناخته کوه خواجه رفتند

گمانه زنی گورهای محوطۀ کوه خواجۀ سیستان به منظور مستندنگاری تدفین ها و ارایۀ گاه نگاری دقیق، آغاز شد.

به گزارش آزیلاز، رضا مهرآفرین ـ سرپرست هیات باستان شناسی کوه خواجه در استان سیستان و بلوچستان ـ تدفین های سنگ چین را یکی از آثار شاخص کوه خواجه معرفی کرد که به فراوانی در بخش های مختلف کوه به چشم می خورد و درباره آنها گفت: تاکنون پژوهش مستقلی درباره گورها انجام نشده و تاریخ گذاری آنها همواره مورد اختلاف باستان شناسان بوده است. بنابراین انجام یک پروژۀ میدانی به منظور سامان دهی و مستندنگاری این تدفین ها و همچنین ارایۀ یک گاه نگاری دقیق برای آنها امری ضروری بود.

این باستان شناس ادامه داد: گمانه زنی به منظور ساماندهی گورهای محوطۀ جهانی کوه خواجۀ سیستان با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان و مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تیمی متشکل از پنج باستان شناس در سطوح فوقانی کوه خواجه آغاز شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه بابلسر با اشاره به اهداف و فرضیه های مطروح شده در این پروژه، اظهار کرد: کوه خواجه مهم ترین عارضۀ برجستۀ دشت سیستان است که در 20 کیلومتری جنوب غرب زابل به شکل جزیره ای کوچک در دریاچۀ هامون واقع شده و حداکثر ارتفاع این کوه از سطح دشت 120 متر و قطر آن حدود دو و نیم کیلومتر است.

مهرآفرین افزود: این کوه با نام «اوشیدا» در اوستا آمده است. این کوه حداقل در سه دین زرتشتی، مسیحیت و اسلام از تقدس ویژه ای برخوردار بوده است و همین عنصر تقدس همواره آن را به یکی از پرجاذبه ترین مناطق مذهبی سیستان و بلوچستان برای زیارت و خاک سپاری تبدیل کرده است.

سرپرست هیات باستان شناسی کوه خواجه گفت: علاوه بر عامل تقدس، موقعیت ژیوپولیتیکی این کوه از ایام باستان سبب شده که همچون پناهگاهی امن و قابل دفاع باشد و حداقل از سدۀ سوم پیش از میلاد بر سطح و دامنه های آن، بناهای قابل توجهی چون قلعه کافرون، قلعه چهل دختر، قلعه کک کهزاد و … ساخته شود.

بنابر گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، کوه خواجه پس از شهر سوخته، دومین محوطۀ باستانی سیستان و بلوچستان است که هدف بررسی ها و کاوش های باستان شناسی قرار گرفته است و تاکنون باستان شناسان و پژوهشگرانی چون استاین، هرتسفلد، گولینی، سیدسجادی، محمود موسوی، سرور عنیمتی، سیده لیلا بنی جمالی، کوروش محمدخانی و … به مطالعه و تحقیق پیرامون کوه خواجه و بناهای آن پرداخته اند.

مهرآفرین، عضو هیات علمی دانشگاه بابلسر گفت: در طرح بررسی فشردۀ باستان شناسی دشت سیستان در سال 1385 حدود 17 محوطۀ باستانی در سطح و دامنۀ کوه خواجه شناسایی شد که با توجه به گاه نگاری نسبی انجام شده، دو دورۀ استقراری اشکانی ـ ساسانی و سده های میانی اسلامی برای استقرار آن پیشنهاد شده است. علاوه بر بناهای شاخص تاریخی کوه خواجه، آثار و یافته های شاخصی چون آتشگاه، نقاشی های دیواری، گچ بری، گل برجسته، آتشدان سنگی و عناصر و تزیینات بی نظیر معماری بر اهمیت تاریخی این کوه افزوده است.

پایان خبر آزیلاز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "باستان شناسان سراغ گورهای ناشناخته کوه خواجه رفتند" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "باستان شناسان سراغ گورهای ناشناخته کوه خواجه رفتند"، کلیک کنید.