«حجاب» یک اصل اساسی برای تامین منافع فردی است – خبرگزاری آزیلاز | اخبار ایران و جهان

«حجاب» یک اصل اساسی برای تامین منافع فردی است - خبرگزاری آزیلاز | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آزیلاز، در استمرار سلسله نشست های تخصصی «یکشنبه های الگو نمایی» که با هدف معرفی اقدامات و ابتکارات شاخص مردمی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برگزار می شود، این بار نوبت به حجت الاسلام قاسم حیدری رسید تا به عنوان کارشناس ارشد روانشناسی و مربی برتر کشور در حوزه تربیت و خانواده به معرفی الگوی نگرش نو و عملیاتی در عرصه عفاف و حجاب بپردازد. شامگاه روز یکشنبه نشست بیست ویکم با حضور مجازی صدها نفر از کنش گران فرهنگی و اجتماعی بر بستر اسکای روم برگزار شد.

گسترش لجبازی و عناد، نتیجه تبیین نادرست حجاب

مربی برتر کشور در حوزه تربیت و خانواده در ابتدای این نشست اظهار کرد: مجموعه فرهنگی ما از حدود سال 1397 تاکنون بیش از هزار جلسه و نشست بی واسطه با دانش آموزان مدارس سراسر کشور برگزار کرده است. این جلسات، سر منشا تجربه بی نظیری از تعامل دوطرفه و مستقیم با قشر متولدین دهه های 80 و 90 بوده که در قالب دوره متمرکز تربیت مربی عفاف و حجاب، دستاوردهای خود را با علم آموزان و فعالان فرهنگی کشور به اشتراک می گذارد.

وی افزود: متاسفانه این یک حقیقت است که موضوع حجاب به یک کلیشه تبدیل شده و در مصادیق متعدد، با اتخاذ راهبردهای نادرست به ایجاد لجبازی در اقشار مختلف نوجوانان، جوانان و حتی بانوان دامن زده است. در این شرایط، نیاز اساسی آن است که بتوانیم دیدگاه تازه ای به این موضوع مطرح کنیم و البته همین نگرش های نوین است که منجر به پویایی طرح و گفتمان خواهد شد.

حیدری بیان کرد: به طور کلی، می توان موضوع حجاب را از سه منظر دینی، سیاسی تاریخی و فردی موردبررسی قرار داد. البته که در دو حوزه اول بسیار به موضوع پرداخته شده و حتی گاهی متاسفانه شاهد هستیم عناصر فعال فرهنگی به خاطر ناآگاهی موضوعی از زاویه نادرست به موضوع می پردازند و به لجبازی و عناد جامعه هدف دامن می زنند.

مربی برتر کشور در حوزه تربیت و خانواده ادامه داد: به طور کلی، بیشتری دافعه در حوزه حجاب زمانی ایجاد می شود که ما با جامعه هدف خود از منظر سلبی سخن بگوییم و حجاب را به عنوان یک قانون، حکم شرعی یا اقتضای سیاسی تبیین کنیم. بدیهی است خانمی که روسری از سر بر می دارد، شاید حتی از تاکید دین و شرع بر موضوع حجاب نیز باخبر باشد و در این شرایط، اصرار بر تبیین حجاب از منظر آیات و روایات می تواند به معنای سلب آزادی از مردم تلقی شود. در نتیجه قطعاً با آن مقابله خواهد شد و این کار فرهنگی مصداق عینی بازی در زمین سوخته است که هیچ ثمره و دستاوردی نخواهد داشت.

ضرورت بسترسازی منافع فردی براساس حجاب

وی با اشاره به آیه 59 سوره مبارکه احزاب تصریح کرد: حالا شما ببینید خداوند عالم در قرآن کریم می فرماید «یَا اَیُّهَا النَّبیُّ قُلْ لِاَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُوْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابیبهِنَّ ذَٰلِکَ اَدْنَیٰ اَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُوْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» و این خیلی جالب است که برخلاف دیدگاه های مرسوم در حوزه عفاف و حجاب، پروردگار متعال به رابطه مستقیم حجاب و منافع فردی پرداخته است تا بر این اساس، ما یاد بگیریم که دین را به معنای یکسری قیود و پابندهای محدودکننده مطرح نکنیم بلکه این طور بگوییم که تعهد به ارزش های اسلامی می تواند در نهایت برای خود فرد منافع گسترده و خیر کثیر داشته باشد.

حیدری تاکید کرد: باید برای دختر نوجوان و دبیرستانی ما تبیین شود که ایجاد وابستگی عاطفی با جنس مخالف از بی حجابی آغاز می شود و اگر خود را در معرض جلب توجه قرار داد، چالش هایی در زندگی او پیش می آید که در مصادیق متعدد، فرد را حتی از اساس زندگی منحرف کرده و از تمرکز بر ادامه تحصیل گرفته تا شکل گیری مبانی ذهنی، برای او مشکلات مختلف به وجود می آورد. اینجاست که زیبایی های قرآن برای ما آشکار می شود؛ جایی که می بینیم خداوند عالم پس از دعوت بانوان به حجاب می فرماید «فَلَا یُوْذَیْنَ» یعنی اگر حجاب را رعایت کردی، ضرر نخواهی کرد و ارتباط میان حجاب و پرهیز از دردسر، مصیبت و آزار، سرنخ ارزشمندی است که باید در کار فرهنگی موردتوجه قرار بگیرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: رسول خدا (ص) فرمود «تُعرَفُ الاشیاءُ باَضدادها» یعنی موضوعات را از طریق پرداختن به نقیضه های آن ها ثابت کنید. این حکم فوق العاده در حوزه حجاب هم صادق است و این نیاز مبرم جامعه فرهنگی و مبلغان ماست که در زمان تبیین اصل حجاب، ابتدا برای نوجوان و جوان تشریح کنند اگر پایبند به حجاب نباشد، درگیر چه لطمات و آسیب هایی می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«حجاب» یک اصل اساسی برای تامین منافع فردی است – خبرگزاری آزیلاز | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«حجاب» یک اصل اساسی برای تامین منافع فردی است – خبرگزاری آزیلاز | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.