حذف موانع توسعه صنعت گاز در دولت مردمی

باوجود محدودیت ها و تحریم ها، توسعه صنعت گاز در دولت شهید رییسی متوقف نشد و این دولت توانست افزایش روزانه 60 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور را رقم بزند.

به گزارش آزیلاز، سال گذشته و در دولت سیزدهم، شاهد افزایش ظرفیت پالایش گاز بودیم که با عملیاتی شدن پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی، ظرفیت اسمی پالایش و نم زدایی کشور از روزانه یک میلیارد و 31 میلیون مترمکعب به حدود یک میلیارد و 93 میلیون مترمکعب در روز رسید و حدود 60 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه پالایشگاه های کشور افزوده شد.

 گاز تحویلی به شرکت ملی گاز ایران حدود 25 میلیون مترمکعب در روز نسبت به سال 1400 افزایش یافته و تولید میعانات گازی نیز از 198 میلیون بشکه در سال به 259 میلیون بشکه رسیده است، حجم گاز تحویلی به شبکه سراسری در سال 1400 نیز روزانه حدود 789 میلیون مترمکعب بود که در سال 1402 به 814 میلیون مترمکعب رسید.

همچنین شبکه گاز شهری و روستایی کشور نسبت به ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم 50 هزار و 376 کیلومتر و مجموع انشعابات حدود 932 هزار و 861 افزایش یافته است؛ تعداد مصرف کنندگان عمده صنعتی نیز 3047 واحد بیشتر شده و تعداد نیروگاه های گازرسانی شده در این مدت 20 نیروگاه بوده است. همچنین 50 شهرو 6400  روستا نیز در 2.5 سال فعالیت دولت کنونی به شبکه گاز کشور متصل شدند.

در این دولت اجرای طرح های کلان نگهداشت و افزایش تولید گاز مورد توجه قرار گرفت که با تکمیل پروژه های در حال اجرای توسعه یا احداث، در مجموع روزانه 25 میلیون مترمکعب به ظرفیت ذخیره سازی گاز کشور افزوده می شود.

آنطور که وزارت نفت اعلام کرده عقد قرارداد با شرکت های توانمند ایرانی برای اجرای طرح بزرگ فشارافزایی میدان گازی مشترک پارس جنوبی، تکمیل و بهره برداری از سه طرح توسعه میدان های گازی توس، دی و آغار با سرمایه 156 میلیون دلار و افزایش تولید 10 میلیون مترمکعب در روز، اجرای طرح های مجتمع تقویت فشار میادین گازی هما، وراوی، و تابناک با میزان سرمایه گذاری 311 میلیون دلار و افزایش تولید 64 میلیون متر مکعب در روز محقق شده است.

همچنین در این دولت اجرای طرح افزایش ضربتی تولید گاز از میادین نفت مناطق مرکزی کشور (13 میدان) با سرمایه 3.6 میلیارد دلار و افزایش تولید 130 میلیون مترمکعب در روز رقم خورد.

حذف موانع توسعه صنعت گاز در دولت مردمی

از سوی دیگر در دولت مردمی شاهد عقد قراردادهای اجرایی طرح فشار افزایی پارس جنوبی با پیمانکاران داخلی با میزان سرمایه 20 میلیارد دلار، عقد قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد ب با میزان سرمایه گذاری 1.8 میلیارد دلار و افزایش تولید 28 میلیون مترمکعب در روز و عقد قرارداد و شروع عملیات اجرایی فاز اول توسعه میدان گازی کیش با میزان سرمایه 900 میلیون دلار و افزایش تولید 28 میلیون مترمکعب در روز بودیم.

حذف موانع توسعه صنعت گاز در دولت مردمی

از جمله اقدامات صورت گرفته در میدان گازی پارس جنوبی می توان به تکمیل و بهره برداری از فاز 11، احداث پالایشگاه فاز 14، تکمیل و بهره برداری از خط لوله جدید فاز 16، احیای چاه های آسیب دیده فاز 13، احداث نیروگاه بعثت، احداث نیروگاه ایران LNG، تعمیر و اسیدکاری بیش از 35 حلقه چاه، تکمیل فعالیت های فاز 13 و فاز 22-24، تکمیل و بهره برداری از پایانه ذخیره سازی و صادراتی گوگرد و LPG سیراف، تکمیل طرح مرکاپتان زدایی میعانات گازی فاز 2 و 3 اشاره کرد.

در مجموع با اقدامات صورت گرفته در پارس جنوبی که بیش از 70 درصد تولید گاز کشور را برعده دارد با سرمایه گذاری 5.3 میلیارد دلار افزایش تولید گاز خام محقق شد.

حذف موانع توسعه صنعت گاز در دولت مردمی

در دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی گاز نیز اقداماتی صورت گرفت، قرارداد صادرات گاز به عراق به مدت 5 سال دیگر تمدید شد. همچنین مذاکرات با ترکیه برای تمدید قرارداد در جریان بوده و قرار است با تشکیل کارگروهی مشترک این موضوع پیگیری شود. ارمنستان نیز متقاضی دریافت گاز بیشتری از ایران بوده و مذاکرات در این حوزه در حال انجام است؛ همچنین پاکستان در چند ماه گذشته اعلام کرده که می خواهد قرارداد گازی با ایران را احیا کند و مذاکره هایی بین دو طرف انجام شده است.

در دولت شهید رییسی با وجود ناترازی در صنعت گاز و سد تحریم نه تنها این صنعت متوقف نشد بلکه مسیر توسعه نیز پیش گرفته شد و اکنون شاهد اتفاقات مثبت در این حوزه هستیم.

پایان خبر آزیلاز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حذف موانع توسعه صنعت گاز در دولت مردمی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حذف موانع توسعه صنعت گاز در دولت مردمی"، کلیک کنید.