اتوبوس های چینی با دلار چند تومانی وارد می شود؟ / زاکانی به ابهامات قرارداد بزرگ پاسخ شفاف دهد
به گزارش آزیلاز،قرارداد غیرشفاف دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای واردات اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت برقی از چین، همچنان حاشیه سازی می کند و نهادهای نظارتی تاکنون سکوت اختیار کرده اند. قراردادی که گفته می شود با یک شرکت ساختمانی در چین بسته شده است و جزییات آن روشن نیست.
به گزارش اکونگار علیرضا زاکانی در توجیه این قرارداد غیرشفاف گفته است که رونوشت آن در اختیار اعضای شورای اسلامی شهر تهران گذاشته شده است اما تشکری هاشمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران این ادعا را رد کرده است. در عین حال مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران مدعی شده است که قرارداد منع انتشار دارد!
تناقض های بسیار درباره این قرارداد بزرگ و غیرشفاف با چینی ها در شرایطی است که عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت این ادعاها را توجیه برای منفعت شخصی افراد دانسته است و محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن همگن قطعه سازی خودرو به اکونگار می گوید که آقای زاکانی باید پاسخ دهد که با دلار چند تومانی قرار است اتوبوس برقی از چین وارد کند تا علت ارزان تر تمام شدن واردات اتوبوس مشخص شود.
*ابهامات در یک قرارداد بزرگ
اواخر سال گذشته لطف اله فروزنده، معاون مالی شهرداری تهران از قرار خرید اتوبوس برقی شهرداری تهران با چینی ها پرده برداشت و گفت که ” «انعقاد قرارداد 2500 اتوبوس برقی 12 متری، 27500 هزار تاکسی انرژی نو، 10 هزار ون و مینی بوس و 150 هزار موتور سیکلت برقی از دستاوردهای سفر هیاتی از مدیران شهرداری به چین بوده است که امیدوارم به امید خدا بتوانیم این محموله ها را هرچه سریع تر وارد کشور کنیم.»
او از این قرارداد تمام و کمال دفاع کرد و گفت که قرارداد خرید اتوبوس برقی از چین یک فرصت استثنایی است و “اینکه یک شرکت چینی تمایل به یوزانس دارد فرصتی طلایی است. اگر می خواستیم این خریدها را از داخل کشور تامین کنیم چنین پولی وجود نداشت. 50 درصد اعتبارات را دولت تامین می کند و رییس جمهور دستور داد که بلافاصله منابع از محل ماده 12 تامین شود.”
ماجرا اما زمانی واکنش برانگیز شد که یک فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد قرارداد خرید اتوبوس برقی از سوی شهرداری با یک شرکت نوپای چینی بسته شده که در زمینه ساختمان فعالیت می کند.
این فعال رسانه ای توضیح داد که بر اساس تحقیقات حقوقی که انجام شده شرکت Poly Overseas Engineering Co, Ltd که طرف قرارداد شهرداری است در سال 2010 ثبت شده است.
به جز این مطابق گفته این فعال رسانه ای، حجم قرارداد عدد قابل توجه دو میلیارد یورو بوده است که با ترک تشریفات بسته شده است. این موضوع سبب تنش در نشست شورای شهر و علیرضا زاکانی، شهردار تهران شد و برخی اعضا در اعتراض به این قرارداد مبهم صحن شورا را ترک کردند. هرچند که زاکانی مدعی شد بانک مرکزی، وزارت صنعت و نهادهای امنیتی در جریان مفاد این قرارداد بوده اند و نسخه ای از رونوشت هم به برخی اعضای شورا از جمله تشکری هاشمی قرار دارد اما تشکری هاشمی این ادعا را رد کرد و گفت که چنین نسخه ای در اختیار نداشته است.
علاوه بر تشکری هاشمی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به صورت تلویحی ادعای زاکانی را رد کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما عباس علی آبادی تاکید کرد که “در تولید خودروهای کشنده و اتوبوس نیازمند خارجی ها نیستیم، بلکه نیازمند زمان و تامین هزینه ها هستیم. متاسفانه گاهی به بهانه تامین مالی و گاهی به بهانه اینکه خودروی فوری موردنیاز است واردات انجام می شود و هر بار به دنبال یک بهانه می گردند تا راهی پیدا کنند و به منفعت مورد نظر خود دست یابند. الان یکی از بهانه ها این است که تامین کنندگان خارجی مایل به تامین مالی هستند. ما باید این بهانه را از بین ببریم و روش هایی را برای تامین مالی و مشارکت دادن مردم در این امر پیدا کنیم تا با این بهانه ها به سمت خارجی ها نرویم.”
از آن سو همین منبع به نقل از علیمردان عظیمی، مدیر عامل ایران خودرو نوشت که ” 40 دستگاه اتوبوس برقی به شهرداری تهران تحویل دادیم و قرار بود 200 میلیارد تومان به ما پرداخت کنند که هنوز ریالی به صورت نقدی پرداخت نشده است. شهرداری به جای پول، ملک به ایران خوردو داده که آن را هم فروخته اند. یعنی شهرداری فروش اموال غیر کرده و تخلف صورت گرفته است که مدارک آن وجود دارد.”
*واردات با دلار چند تومانی؟
ماجرا به همین جا ختم نشد و شهرداری برای توجیه این مساله به دستاویزهای دیگری چنگ زد و با نصب بنرهایی در متروی تهران مدعی شد که قرارداد واردات اتوبوس برقی با چین به این علت بسته شده است که واردات ارزان تر تمام می شود و چینی ها ناوگان مورد نیاز را سریع تر تحویل می دهند و آلایندگی این ناوگان کمتر است. هرچند که شهرداری درباره تشریفات انعقاد قرارداد سکوت اختیار کرد.
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن همگن قطعه سازی خودرو درباره ادعای ارزان تر تمام شدن واردات اتوبوس برقی چینی به «اکونگار» می گوید که “از آقای زاکانی بپرسید قرار است با دلار چند تومانی اتوبوس برقی از چین وارد کنند؟ وقتی قیمت دلار را گفتند مشخص می شود که چرا واردات اتوبوس برقی ارزان تر تمام می شود. به هر حال مشخص است که ارز یارانه ای، واردات را ارزان تمام می کند و این حیف و میل پول نفت در شرایطی که کشور دچار وضعیت دشوار تحریم است، هیچ توجیهی ندارد.”
او تاکید می کند که “خودروسازان داخلی توانایی تولید اتوبوس برقی باکیفیت را دارند و این اتوبوس ها بعضا تحویل داده شده است و بعضا در نمایشگاه های دانش بنیان به نمایش درآمده است و اگر شهرداری به جای واردات به موقع برای تولید اتوبوس برقی تامین مالی انجام می داد، تولید و تحویل ناوگان از محل ساخت داخل به راحتی انجام می شد.”
این فعال صنعت خودروسازی همچنین انتقاد می کند که “مشخص نیست که چرا در این کشور هر دستگاه و نهادی می تواند در امور تخصصی مثل واردات خودرو دخالت کند؟ نتیجه این مداخلات آن می شود که شرکت غیرمتخصص و در حوزه دیگر دلالی واردات خودرو را انجام دهد و ضمن شکل گیری بستر ارتکاب به فساد، منابع مالی و سرمایه های کشور حیف و میل شود. بارها خودروسازان و واردکنندگان خودرو نسبت به دخالت نهادهای غیرتخصصی در تولید و تجارت خودرو اعتراض کرده اند و نسبت به احتمال فساد و هدررفت منابع در این ساختار و روال هشدار داده اند اما در همچنان بر یک پاشنه می چرخد.”
رییس انجمن همگن قطعه سازی خودرو در ادامه می گوید: “درست در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است متاسفانه نهادهای متولی در رفتارهای ضد تولید پیشگام شده اند و پولی که می توانست خرج توسعه زیر ساخت های اقتصادی و صنعتی کشور شود خرج واردات می شود. پرسش این است که چرا نباید با این منابع مواد اولیه مورد نیاز صنایع تامین شود و باید چنین قرارداد بزرگی برای واردات بسته شود؟”
با تمام این اوصاف همچنان شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر تهران در حال توجیه انعقاد این قرارداد غیرشفاف و پر چالش هستند و در تازه ترین اظهارنظر ایرنا به نقل از مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران گزارش داده است که مهدی چمران درحاشیه دویست و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفته است که قرارداد واردات اتوبوس برقی منع انتشار داشته و هرکسی درخواست کرده قرارداد را تحویل گرفته است. او تاکید کرده است که “قرارداد مشکلی ندارد و هریک از اعضا بخواهند در دسترس آنها قرار خواهد گرفت. وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و دیگر بخش ها قرارداد را در اختیار دارند. چنین قراردادی در سال 96 نیز وجود داشته و مورد خاصی ندارد. در ساخت واگن ها تکنولوژی به کشور وارد می شود و این تفاوتی مترقی است.”
این ادعاها در شرایطی مطرح می شود که برخی اعضای شورای شهر درباره این ادعا اظهار بی اطلاعی کرده و می گویند چنین قراردادی را در اختیار نداشته اند و نهادهای نظارتی هم در این زمینه سکوت اختیار کردند.
220
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اتوبوس های چینی با دلار چند تومانی وارد می شود؟ / زاکانی به ابهامات قرارداد بزرگ پاسخ شفاف دهد" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اتوبوس های چینی با دلار چند تومانی وارد می شود؟ / زاکانی به ابهامات قرارداد بزرگ پاسخ شفاف دهد"، کلیک کنید.