مشخصات فنی ماشین دنا پلاس
دنا پلاس دومین تیپ از خانواده محسوب می شود که برای اولین بار در سال 1395 رونمایی شد. دنا پلاس را می توان یک فیس لیفت مینور نسبت به دنا معمولی دانست که ایران خودرو برای پاسخگویی به نیاز بازار آن را معرفی و عرضه کرد. دناپلاس تاکنون در 3 تیپ شامل دنا پلاس، و به بازار عرضه شده است. روکش صندلی دنا و دنا پلاس در مدل های مختلف پارچه ای و چرمی به بازار عرضه می شوند که برای مشاهده انواع مختلف آن و همچنین خرید روکش صندلی دنا پلاس می توانید به فروشگاه روکش مرکزی مراجعه نمایید.
مزایا و معایب
+ امکانات مناسب
+ فراوانی قطعات
– پلتفرم و پیشرانه قدیمی
– نفوذ صدا به کابین
– کیفیت پایین ساخت
مشخصات فنی
در مشابه یکدیگر هستند. این خودروی سدان مجهز به موتور ملی EF7 شده است. این موتور 4 سیلندر 1/7 لیتری قادر است 113 قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و این قدرت را توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل کند.
بررسی طراحی ظاهری
همانطور که اشاره شد دنا + از نظر ظاهری دستخوش تغییراتی شده است. در قسمت جلو گرافیک داخلی چراغ های اصلی کاملا تغییر کرده و اکنون در چراغ های دنا پلاس شاهد یک ابرویی مخصوص چراغ های کوچک و یک نوار LED در پایین مخصوص چراغ های روز هستیم. قسمتی از سپر که در دنا معمولی میان جلوپنجره و همرنگ بدنه خودرو بود نیز به رنگ مشکی درآمده است.
در نمای جانبی بیشترین تغییرات نسبت به دنا معمولی رخ داده اند. خطوط بدنه دستخوش تغییراتی شده و همچنین طراحی شیشه ها خصوصا شیشه درب عقب به کل تغییر کرده است. اندازه رینگ ها نسبت به دنا تغییری نکرده اما از طرح های رینگ جدیدی برای این خودرو استفاده شده است. آنتن خودرو به حالت کوسه ای تبدیل شده و آینه های جانبی نیز نسبت به دنا تغییر کرده اند.
در بخش عقب تنها مواردی که دچار تغییر شده اند گرافیک داخلی چراغ های اصلی و زه بالای پلاک هستند. این چراغ ها به LED و نیون مجهز شده اند و زه بالای پلاک نیز به رنگ کرومی درآمده است. طراحی سپر و صندوق مانند دنا است و ایران خودرو از اعمال تغییرات در این بخش ها خودداری کرده است.
بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
دناپلاس توربو اتوماتیک کامل ترین خودرویی است که روی پلتفرم پژو 405 توسعه یافته. این سدان خانوادگی به نوعی ویترین تمامی دستاوردهای ایران خودرو محسوب می شود؛ یعنی هم از پیشرانه ملی EF7 (آن هم از نوع توربو اصلاح شده) برخوردار است و هم با آپشن های کامل مثل ایربگ های جانبی و صندلی های برقی و از همه مهم تر گیربکس اتوماتیک به نسل های گذشته خود فخر میفروشد. اما تمامی اینها دلیل نمی شوند که این محصول را یک خودرو بی نقص و ایده آل بدانیم. مثلاً در بحث طراحی، فاصله زیادی میان دنا با تولیدات روز جهان ایجاد شده، پلتفرم کلی و ایمنی ماشین هم وضعیت جالبی ندارند و کمبود ESP و مشکلات ارگونومی موجود برای خودروسازی پرسابقه ما مایوس کننده به نظر میرسند.
با این حال اگر نگاهی به رقبای قیمتی چینی داشته باشیم متوجه می شویم که نباید از دنا پلاس انتظار چندان زیادی داشت. در واقع این ماشین علیرغم تمامی کاستی هایش می تواند به عنوان گزینه ای به نسبت منطقی (در شرایط خاص کشور) مطرح باشد. بخصوص که گیربکس اتوماتیک دنا نسبتاً خوب از آب درآمده و با اصلاحات صورت گرفته روی توربو، مشکلات پیشرانه هم کمتر از قبل شده است. از همه مهم تر اینکه شبکه خدماتی گسترده ایران خودرو پشت سر این محصول قرار دارد که ریسک خریدش را در برابر رقبای چینی کاهش میدهد. این نکته به بازار دست دوم بهتر ماشین نیز منتهی شده که برای مشتریان ایرانی پارامتر مهمی به حساب می آید.
داخل دنا پلاس توربو اتوماتیک
همان طور که گفتیم دناپلاس توربو روی پلتفرم سمند یا بهتر است بگوییم پژو 405 توسعه یافته و از این رو فریم کلی اتاق و صندوق عقب ماشین، مشابه همان محصولات قدیمی است؛ با این تفاوت که بدلیل حجیم شدن داشبورد و ضخامت بیشتر سقف (برای جایگذاری سانروف) فضای داخلی مقداری تنگ تر شده و از نظر جای پا و سر محدودیت ها اندکی افزایش یافته است. با این حال یک خانواده 4 نفره (با قد متوسط) می توانند از فضای داخلی دنا ابراز رضایت کنند و صندوق عقب ماشین هم محفظه کافی برای مسافرت های خانوادگی را در اختیارشان قرار خواهد داد.
از نظر طراحی هم اوضاع کلی قابل قبول است و خطوط زیبا و هماهنگ داخلی با غریبلک فرمان تقریباً خوش دست و نشانگرهای خوانا پشت آمپر حس نسبتاً خوبی به راننده و سرنشینان هدیه می کنند. البته در این بین مشکلاتی مثل تکراری شدن دیزان داخلی، برخی ایرادات ارگونومیکی و کیفیت ساخت پایین میتوانند حس خوب شما را مقداری خدشه دار کنند. مثلاً کلیدهای کنترلی صندلی های برقی ماشین فقط در حالت باز بودن سویچ عمل می کنند و نکته بدتر اینکه این کلیدها در هنگام بسته بودن درب ها به سختی در دسترس قرار می گیرند! در واقع برای تنظیم راحت صندلی ها، باید ماشین روشن و درب ها باز باشند که در نوع حالت عجیبی است!
طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک
دنا به نوعی نسخه فیس لیفت شده سمند محسوب می شود که در نسخه پلاس به نقطه اوج تفاوت و ارتقاء ظاهری رسیده. البته پیشرفت های چهره دنا با اینکه محسوس و تاثیرگذار بوده اما نتوانسته فاصله میان این محصول با رقبای جهانی را جبران کند و در جای جای بدنه گرد و غبار کهنگی به چشم میخورد.
متاسفانه در نمونه توربو و توربو اتوماتیک هم تغییر ظاهری خاصی صورت نگرفته و تفاوت ها به موارد محدودی مثل تغییر در سایز و طرح رینگ ها و علامت توربو روی بدنه خلاصه میشوند. چراغ های درشت جلو و زوایای تند و تیز و تا حدودی ناموزون سپر، ظاهر ماشین را از متدهای طراحی روز دور نگاه داشته اند و برخی ایرادات مونتاژی مثل درز بزرگ میان درب موتور با جلوپنجره، اقتصادی بودن ماشین را لو داده. با این حال باید اعتراف کرد که دناپلاس جذابیت های خاص خودش را هم دارد. بخصوص که بازار کشور ما محدود است و در این رده قیمتی رقیب قدر و خوش قیافه ای نداریم تا نقطه ضعف های دنا را به رخش بکشاند.
ظاهر خشن دنا با این جلوپنجره اسپرت و خطوط جسورانه بدنه، حس قدرت را به بیننده منتقل می کند و چهره عصبی ماشین با سلیقه خاص ایرانی ها هماهنگی کامل دارد. در نسخه توربو رینگ ها هم یک سایز بزرگ تر شده اند و با کاهش فضای خالی داخل گلیرها، هارمونی نیم رخ ماشین را بهبود بخشیده اند. البته در قسمت انتهایی شاید طرحی ناهماهنگ با دماغه هستیم اما گرافیک زیبای چراغ ها باعث شده که این قسمت (بخصوص در شب) جلوه مناسبی داشته باشد. در یک جمع بندی کلی می توان ظاهر دنا پلاس را زیباتر از سایر اعضا خانواده سمند توصیف نمود اما نباید فراموش کرد که برای رسیدن به سطح ایده آل، راه درازی در پیش است.
مراجع: amazon
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مشخصات فنی ماشین دنا پلاس" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مشخصات فنی ماشین دنا پلاس"، کلیک کنید.