4.5 میلیون نفر ظرف دو سال دوره مهارتی دیدند

بر اساس گزارش ها طی دو سال گذشته بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر در مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و خصوصی از آموزش های مهارتی بهره مند شده اند.

به گزارش آزیلاز، یکی از عوامل موثر و کلیدی در توسعه جوامع، آموزش نیروی انسانی است که در صورت سیاست گذاری و برنامه ریزی صحیح می تواند مزایای بسیاری به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته باشد.

کارشناسان بر این باورند که ارایه آموزش های مهارتی نوعی سرمایه گذاری است و توجه به دوره های کارآموزی و مهارت آموزی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و خلق فرصت های شغلی به حل مشکل بیکاری کمک کرده و موجب افزایش بهره وری در مجموعه ها و بنگاه های اقتصادی می شود.

عملکرد آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای طی 9 ماه 1402 نشان می دهد که 752 هزار و 912 نفر دوره آموزش دولتی ارایه شده که از این میزان، 331 هزار و 827 نفردوره در بخش صنعت، 265 هزار و 680 نفر دوره در بخش خدمات، 93 هزار و 289 نفر دوره در بخش فرهنگ و هنر و 62 هزار و 116 نفر دوره در بخش کشاورزی بوده است.

همچنین طی این مدت یک میلیون و 190 هزار و 836 نفر دوره آموزش غیردولتی توسط آموزشگاه های آزاد و شاغلین بنگاه های اقتصادی ارایه شده که بیشترین میزان دوره آموزشی متعلق به بخش خدمات با بیش از 673 هزار نفر دوره و بخش صنعت با 466 هزار و 231 نفر و کمترین دوره آموزشی ارایه شده متعلق به بخش های کشاورزی و فرهنگ و هنر بوده است.

4.5 میلیون نفر ظرف دو سال دوره مهارتی دیدند

در این راستا مهرداد عظیمی – معاون وزیر کار و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای از وجود 19 گروه هدف سازمان فنی و حرفه ای شامل روستاییان، عشایر، دانش آموزان و دانشجویان و افراد با بضاعت کم خبر داده که به طور رایگان آموزش های فنی و حرفه ای را فرا می گیرند.

به گفته وی سازمان آموزش فنی وحرفه ای از جمله مجموعه های دولتی است که تجربه خوبی در واگذاری ماموریت های محوله به بخش خصوصی دارد و یکی از اقدامات خوب سازمان توسعه و ایجاد مراکز جوار کارگاهی بوده است؛ به نحوی که آموزش ها در کنار صنایع و بنگاه های صنعتی و کارگاهی ارایه می شود و بیش از 4000 مرکز جوار کارگاهی هم اکنون در کشور فعال است.

عظیمی دامنه فعالیت های آموزش مهارتی ایران را متنوع دانست و گفت: یکی از فعالیت ها آموزش متناسب با آمایش سرزمین و ظرفیت های اقلیمی است و علاوه بر تربیت نیروی ماهر در کشور، توانمندی ساخت و تجهیز مراکز آموزش مهارتی در کشورهای دیگر را نیز داریم.

در حال حاضر عمده گروه های هدف آموزش های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای را دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان، سربازان وظیفه، کارجویان، شاغلین بنگاه های اقتصادی، اتحادیه ها و اصناف، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیررسمی، گروه های در معرض آسیب و زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستاییان و عشایر، زندانیان، معتادان بهبودیافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و مربیان سایر کشورهاست.

به گزارش آزیلاز، سازمان آموزش فنی و حرفه ای با داشتن 650 مرکز آموزش دولتی و 20 هزار و 794 آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفه ای و بیش از 5400 مرکز جوار کارگاهی سهم بسزایی در ارایه آموزش های مهارتی، تولید استانداردهای آموزشی و ارزشیابی نیروی کار دارد. طبق آمارها بیش از 45 درصد ورودی های مراکز آموزش دولتی و غیردولتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، از این رو توجه به مهارت های اشتغال پذیری افراد درکنار مهارت های فنی امری ضروری است.

پایان خبر آزیلاز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "4.5 میلیون نفر ظرف دو سال دوره مهارتی دیدند" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "4.5 میلیون نفر ظرف دو سال دوره مهارتی دیدند"، کلیک کنید.