کارسازترین مشوق حمایتی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها چیست؟

کارسازترین مشوق حمایتی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها چیست؟

جعفر قادری اقتصاددان و نماینده مجلس گفت: وزیر نفت پیشنهادی باید برنامه‌­ای ارائه دهد که بتواند نقش کلیدی نفت را در اقتصاد کشور پیش ببرد و باید بتواند سیاست­ها را به سمتی ببرد که حتی الامکان از خام فروشی فاصله بگیریم و به تولید محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالا مبادرت کنیم. این امر نیازمند برنامه­‌ریزی برای توسعه پتروپالایشگاه­‌هاست که در برنامه هفتم توسعه نیز مورد تأکید قرار گرفته است. مجوز تنفس خوراک و تهاتر نفت با تجهیزات کارسازترین مشوق حمایتی برای توسعه پتروپالایشگاه­ها است.

به گزارش آزیلاز، توسعه پتروپالایشگاه‌­ها به منظور فاصله گرفتن کشور از خام فروشی، سیاستی است که باید به اجرا گذاشته شود. پیش­‌بینی‌­های قانونی برای این موضوع انجام شده است اما متأسفانه در عمل هنوز اتفاق خاصی را در این زمینه شاهد نیستیم.

بر اساس قانون، کسانی که به راه‌­اندازی یک واحد پتروپالایشگاهی بپردازند، تا یک سال از خوراک رایگان بهره­‌مند می­شوند. اما این فقط یک مصوبه قانونی است و هنوز به یک اقدام عملیاتی و حمایتی تبدیل نشده است. این در حالی است که برخی پتروپالایشگاه­‌ها به مراحل بهره­‌برداری رسیده‌­اند و منتظر تخصیص خوراک هستند.

علاوه بر این در برنامه هفتم توسعه مصوب شده است که می­توان روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت را با تجهیزات موردنیاز پتروپالایشگاه­ها تهاتر کرد. این مصوبه به زعم بسیاری در شرایط تحریم بسیار کمک کننده است و می­تواند به عنوان راه گریزی برای مقابله با تحریم­ها عمل کند. این مصوبه نیز هنوز فرصت اجرایی شدن پیدا نکرده است.

راه­‌اندازی هر واحد پتروپالایشگاه­ی نیاز به سرمایه‌­گذاری بالایی دارد. بنابراین، نیاز است به اعمال مشوق‌­ها بپردازیم تا بخش خصوصی انگیزه­‌ای برای ورود به این حوزه داشته باشد.

با توجه به مزیت­‌هایی که پتروپالایشگاه‌­ها برای کشور دارد، رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی تأکید زیادی بر لزوم راه‌­اندازی آن­ها دارند. با توجه به این موضوع، باید منتظر شویم و ببینیم که دولت چهاردهم چه برنامه‌­ای برای توسعه پتروپالایشگاه‌­ها دارد و وزیر پیشنهادی وزارت نفت چه رویکردی را در این زمینه در پیش می­گیرد.

نظرات جعفر قادری، عضو مجلس شورای اسلامی را در مورد مسائلی که در بالا مطرح شد، جویا شدیم که نتیجه­‌اش را در ادامه می‌­خوانید.

قادری با اشاره به این موضوع که ما باید به هر طریقی که می­‌توانیم از خام فروشی فاصله بگیریم، تصریح کرد: در شرایط فعلی باید نفت خام را تبدیل به فرآورده‌­های نفتی و محصولات پتروشیمی کنیم تا منفعت بیشتری نسبت به خام فروشی برایمان به ارمغان بیاورد. از آنجایی که می­‌توانیم به جایگزینی گاز با بنزین بپردازیم، بهتر است نفت را در پتروپالایشگاه­‌ها تبدیل به محصولات دیگر کنیم و آن­ها را به فروش برسانیم.

وی ادامه داد: توسعه پتروپالایشگاه‌­ها و تولید محصولات نهایی و فرآورده­‌ها به ما کمک می‌­کند که تنوع محصولات صادراتی داشته باشیم و ارزآوری خوبی هم نصیب کشور می­‌شود. با توجه به تمامی این مزیت­‌ها نیاز است دولت چهاردهم برنامه دقیقی برای توسعه پتروپالایشگاه‌­ها داشته باشد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: منطقی­‌ترین کاری که در شرایط فعلی می­‌توانیم در حوزه انرژی انجام دهیم، این است که به توسعه پتروپالایشگاه‌­ها همان طور که در برنامه هفتم توسعه آمده است، مبادرت کنیم.

قادری گفت: در قانون حمایت از پتروپالایشگاه­‌ها و قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت­‌ها بحث تنفس خوراک اجازه داده شده است. موضوع مشارکت دولت نیز در این پتروپالایشگاه‌­ها پیش‌­بینی شده است. استفاده از روش تهاتر نفت با تجهیزات مورد نیاز پتروپالایشگاه‌­ها نیز مصوب شده است. این موارد را می‌­توانیم به عنوان مشوق­‌هایی برای توسعه پتروپالایشگا­ه‌­ها اعمال کنیم.

وی ادامه داد: از طریق روش­‌هایی که در بالا گفته شد، می‌­توانیم نیازهای کشور را برطرف کنیم. بخش نفت حوزه­‌ای نیست که بتوانیم با آزمون و خطا آن را پیش ببریم. باید فردی مسئولیت وزارت نفت را برعهده بگیرد که آشنایی کامل به این حوزه داشته باشد، در محیط داخلی و بین­‌المللی چهره شناخته شده­‌ای باشد و مسیرهای مناسب سرمایه‌­گذاری را بشناسد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فردی باید به عنوان وزیر نفت معرفی شود که بتواند از ظرفیت نهادهای دولتی و بخش خصوصی به خوبی در راستای توسعه سرمایه­‌گذاری­‌ها و پیشبرد پروژه­‌ها بهره ببرد. وزیر نفت پیشنهادی باید برنامه‌­ای ارائه دهد که بتواند نقش کلیدی نفت را در اقتصاد کشور پیش ببرد و باید بتواند سیاست‌­ها را به سمتی ببرد که حتی الامکان از خام فروشی فاصله بگیریم و به تولید محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالا مبادرت کنیم. این امر نیازمند برنامه­‌ریزی برای توسعه پتروپالایشگاه­‌هاست که در برنامه هفتم توسعه نیز مورد تأکید قرار گرفته است. مجوز تنفس خوراک و تهاتر نفت با تجهیزات کارسازترین مشوق حمایتی برای توسعه پتروپالایشگاه­‌ها است.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی موضوعات مختلفی وجود دارد که وزیر نفت آتی باید بتواند برای آن­ها چاره‌­اندیشی داشته باشد. متأسفانه ما در زمستان مشکل تأمین گاز منازل را داریم و در زمستان برای تأمین گاز واحدهای نیروگاهی با مشکل مواجه می­‌شویم. این شرایط باید اصلاح شود.

قادری گفت: در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آقای پزشکیان برای وزارت نفت، به بررسی برنامه وی برای توسعه پتروپالایشگاه­‌ها می­پردازیم. با توجه به مزیت­هایی که توسعه این مجتمع‌­های صنعتی برای کشور دارد، باید ببینیم وزیر نفت بعدی چه برنامه‌­ای برای توسعه آن­ها و دور کردن کشور از خام‌فروشی دارد.

پایان خبر آزیلاز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کارسازترین مشوق حمایتی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کارسازترین مشوق حمایتی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها چیست؟"، کلیک کنید.